Mezi nejoblíbenější cíle českých cestovatelů patří Slovensko, Chorvatsko a Polsko. Češi nejčastěji cestují na svou dovolenou a školní prázdniny do zemí střední a východní Evropy, přičemž tam většinou stráví jeden týden a utratí 6 000 – 13 150 Kč (250–500 eur). Podle názoru většiny Čechů patří mezi nejzajímavější destinace, které by měli navštívit zahraniční turisté, Pražský hrad a Staré město, Český Krumlov, Karlovy Vary a Lednicko-valtický areál.
Objem online plateb při vyřizování cest je stále významnější – jen 35 % Čechů říká, že preferují offline platby.
Podle nejnovější Zprávy o cestování, kterou připravila společnost PayPal a výzkumná agentura GfK, čeští turisté oceňují příznivé ceny a jedinečné přírodní a kulturní dědictví regionu střední a východní Evropy.
Zdá se, že Češi jsou hrdí na svou zemi a její turistickou hodnotu. 92 % Čechů by zahraničním turistům doporučilo návštěvu České republiky. Pouhá 4 % respondentů by neposkytla takové doporučení a další 4 % z nich prohlašují, že na tuto otázku nemají žádný názor.
I další národy, jako třeba Maďaři nebo Poláci, jsou hrdé na svou zemi (92 %). Řekové jsou nejvíce přesvědčeni o hodnotě své země pro turismus: 99 % respondentů z jejich dotazované skupiny by doporučilo navštívit jejich zemi.
Podle názoru Čechů stojí za návštěvu známá místa jako Praha (hrad a Staré město), Český Krumlov, hrad Karlštejn, lázně v Karlových Varech, Lednicko-valtický areál zařazený na seznam UNESCO a jeskyně Moravského krasu nedaleko Blanska. Nejatraktivnějšími turistickými destinacemi jsou pražské pamětihodnosti a historické památky. Praha byla zvolena téměř 90 % respondentů.
Co Češi při cestování nejvíce preferují
Střední a východní Evropa se vyznačuje velkou bohatostí a rozmanitostí, a proto mají čeští turisté na výběr z mnoha možností. Češi jako svou nejoblíbenější destinaci ve střední a východní Evropě uvádějí Slovensko, které navštívilo 68 % českých respondentů. Podle průzkumu jsou druhou a třetí nejnavštěvovanější zemí Chorvatsko a Polsko se 43 % a 42 %.
Upřednostňované destinace se pojí s typem dovolené, na kterou se turisté vypravují. Největší skupiny cestovatelů z České republiky, kteří střední a východní Evropu během posledních tří let navštívili, vyrážely na cesty kvůli oddychu (75%) a na výlety za kulturou (29 %). Dalšími oblíbenými typy cest mezi občany České republiky jsou návštěvy rodiny a přátel (vybralo je 11 %), cesty za sportem (10 %) a nákupy (10 %). Pouhé 1 % se vydalo na náboženskou pouť nebo cestovalo z náboženských důvodů.
Většina Čechů navštěvuje střední a východní Evropu v létě a stráví zde 1 týden. Během takových cest utratí 31 % z nich částku v rozmezí 6 000–13 150 Kč a 22 % respondentů utratí 13 150–26 230 Kč. Nejoblíbenější příležitostí pro cestování po střední a východní Evropě je dovolená a dále následují prodloužené víkendy a školní prázdniny.
Krásná krajina a atraktivní ceny – to jsou hlavní faktory pro cestování po střední a východní Evropě
Převládající názor na cestování po střední a východní Evropě potvrzuje, že lidé v České republice doporučují výlety v tomto regionu kvůli přírodě a skvělým turistickým atrakcím.
Rozhodnutí o ubytování ve střední a východní Evropě ovlivňuje především cena a kladné hodnocení či názory přátel (ze 70 %, respektive 66 %). Mezi další důležité faktory patří klid (zvolilo jej 65 % turistů), dobré online recenze (57 %) a vzdálenost od centra (37 %).
„Jednou z největších předností střední a východní Evropy je jedinečná a živá atmosféra. Cokoli, co hledáte, je snadno dostupné během několika hodin cesty z vaší domovské země, ať už chcete navštívit nádherné řecké ostrovy, projíždět se na kole nížinami kolem Balatonu, procházet se uličkami pražského Starého města nebo se kochat úchvatnými výhledy z vrcholků Tater v Polsku,“ shrnuje Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro severní a střední Evropu. „Mezi věci, které cestu zjednodušují a poskytují cestovatelům jistotu a klid, patří snazší a bezpečnější možnost, jak platit za hotely, letenky nebo vstupenky do muzeí. V takových případech je velice užitečné aktivovat si službu PayPal One Touch, která podporuje trvalé přihlášení, a proto mohou cestovatelé na svých mobilních zařízeních platit jedním kliknutím. Nemusejí ztrácet čas vyplňováním platebních formulářů pro každou transakci a namísto toho si mohou užívat dovolené.“
Češi cestují po regionu autem a nejraději za své cesty platí online
64 % Čechů se začne na cestu připravovat tak, že získá doporučení od přátel a na online vyhledávacích webech (52 %). Dalším důležitým zdrojem informací jsou sociální média, jejichž význam každým rokem roste. Informace o ubytování, turistických atrakcích, jídle, vízech a administrativních záležitostech vyhledávalo s použitím sociálních médií 15 % cestovatelů z České republiky.
Nejoblíbenějším dopravním prostředkem je auto, které zvolilo 55 % Čechů, kteří cestovali do střední a východní Evropy. 28 % z nás cestuje letadlem a 23 % autobusem. Co se týče ubytování, většina z Čechů nocuje v hotelech (62 %), v kempech (16 %) nebo v pronajatých bytech/nemovitostech (13 %). Kempování je velmi oblíbené mezi mladými lidmi (ve věku 18–35 let) a zvolilo ho 39 % z nich.
Většinu výdajů za dovolenou ve střední a východní Evropě platí lidé hotově (78 %). Dalším prostředkem jsou pak platební karty (59 %). Role online plateb ale aktivně roste – jen 35 % turistů z České republiky uvedlo, že za cestu raději platí offline. Obzvláště zajímavým faktem je, že platební preference českých turistů ve věkové kategorii nad 55 let se příliš neliší od mladších cestovatelů: platbě online dává přednost 50 % z nich (ve srovnání s 55 % v kategorii 18–24 let). 68 % českých turistů volí možnosti platby na základě jejich bezpečnosti a 50 % se rozhoduje také podle pohodlí.
34 % cestovatelů uvádí, že alespoň část výdajů za svou poslední dovolenou uhradili přes PayPal. Tato online platební platforma je obzvláště oblíbená mezi mladšími turisty (ve věku 25–34 let) při placení za ubytování. V této věkové kategorii ji zvolilo 19 %.
Poláci, Řekové a Maďaři rádi navštěvují své sousedy
Jak ukazuje průzkum, 45 % Poláků, 19 % Maďarů a 15 % Řeků navštívilo Českou republiku. 47 % turistů z Maďarska bylo v Chorvatsku a 44 % řeckých respondentů v posledních třech letech navštívilo Bulharsko.
Co se týká cestování v širším regionu střední a východní Evropy, mají Češi nejrůznější zájmy. Respondenti průzkumu hovořili o svých tradičních dovolených na pláži, ovšem zmínili také návštěvy mnohých pohoří v regionu. Podobně také uvedli jeskynní systémy v zemích jako Slovinsko nebo lázně a termální koupele v Maďarsku. Češi si také oblíbili polská historická města Krakov a Gdaňsk, stejně jako Mazurská jezera.
„Každá země je jedinečná. V Litvě najdete Muzeum jantaru, v Polsku můžete navštívil solné doly. Maďarsko má své termální koupele, zatímco Slovensko se chlubí krásnými Tatrami. Bulharsko, Řecko a Rumunsko nabízí pěkné pláže a letní prázdninová střediska. Každý si může najít to své,“ poznamenává jeden z respondentů průzkumu.
O společnosti PayPal
Hnací silou společnosti PayPal (Nasdaq: PYPL) je hluboké přesvědčení, že dostupnost finančních služeb vytváří příležitosti. Její snahou je proto široce zpřístupnit finanční služby, které umožní lidem i firmám prosperovat v globální ekonomice. Naše otevřená digitální platební platforma PayPal dává téměř 200 milionům aktivních držitelů účtů jistotu ve spojení a provádění transakcí s využitím nových, komplexnějších možností plateb online, na mobilních zařízeních, v aplikacích i osobně. Prostřednictvím kombinace technologických inovací a strategických partnerství vytváří společnost PayPal nové způsoby lepší správy a pohybu peněz a nabízí možnosti volby a flexibilitu při placení, odesílání i přijímání plateb. Platforma PayPal, která zahrnuje také služby Braintree, Venmo a Xoom, je dostupná lidem na více než 200 trzích. Umožňuje zákazníkům i obchodníkům zasílat a přijímat platby ve více než 100 měnách, vybírat hotovost v 56 měnách a na účtech PayPal držet peníze v 25 měnách. Další informace o společnosti PayPal najdete na stránce https://www.paypal.com/about.