Plánujete proměnit svou ostravskou nemovitost v milionová čísla na vašem účtu? Prodej bytu v Ostravě může být vzhledem k rostoucím cenám velice lukrativní záležitostí. Ani pandemie koronaviru toho na tomto faktu mnoho nezměnila. Jak zde byt nabídnout tak, aby pro vás daný obchod byl co nejvýhodnější? To poradíme v tomto článku.
Na prodej bytu hned nespěchejte – nejdříve se věnujte nastavení ceny
Ještě než uděláte cokoliv dalšího, ujasněte si cenovou hladinu, v jaké se chcete pohybovat. Nasazení té správné částky je tak trochu umění. Samozřejmě, že chcete z prodeje vytěžit co nejvíce. Jestliže se ale vaše cena příliš vzdálí té tržní za nemovitosti podobného typu, může váš byt zůstat v nabídce dlouhé měsíce, nebo i roky, než se (pokud vůbec) najde kupec.
U prodeje bytů se traduje, že pokud se během tří týdnů až jednoho měsíce neozve seriózní zájemce o prohlídku (realitní makléře v to nepočítaje), bude cena zřejmě nastavená příliš vysoko.
Lepší představu o správné ceně si můžete udělat:
- Kouknutím na cenovou mapu vaší lokality. Údaje z cenových map berte ale s rezervou, ukáží vám pouze cenové rozpětí či zprůměrovaná čísla. Jsou i placené mapy, které operují s větší přesností. Jeden dotaz na takových mapách může stát desítky korun.
- Porovnáním s ostatními aktuálně inzerovanými nemovitostmi ve vaší lokalitě, případně v Ostravě jako celku. Porovnejte je s tou vaší co do plochy, dispozic a vybavenosti. Pamatujte ale, že spousta lidí prodává přes realitku a do částky, kterou vidíte, již může být zahrnuta eventuální provize.
- Přizváním specialisty. Nemusíte se ihned upsat ke kompletním službám realitky. Spousta makléřů i kanceláří nabízí nacenění nemovitosti jako samostatný úkon.
Byt ukliďte a upravte
Existují specializované agentury zabývající se homestagingem, tedy estetickou přípravou nemovitosti na prodej i její vizuální prezentací. Taková záležitost vás může stát pár tisíc, zato vám umožní klidně zvednout cenu nemovitosti i o několik procent. A to se rozhodně vyplatí.
Do jisté míry můžete ale homestaging zvládnout i sami. Tento článek se přípravou bytu před prodejem zabývá. Můžete uklidit, odstranit všechny nadbytečné „krámy“, vymalovat (raději neutrální bílou barvou), přemístit nábytek, aby vznikl dojem většího prostoru, a tak dále. Rozhodně si o homestagingu načtěte více a zkuste to i uplatnit, pokud si nechcete zvát rovnou odborníky!
Profesionální fotografie a text je to, co prodává
O čistotě a upravenosti bytu by si měli zájemci udělat představu před samotnou návštěvou – a je prací fotografie, aby vaši nemovitost prezentovala v tom nejlepším světle.
Pokud se kromě cenového odhadce a interiérového designéra cítíte být ještě profesionálním fotografem, vezměte si k ruce pokud možno dobrou zrcadlovku a interiér bytu zdokumentujte. Jinak samozřejmě doporučujeme přizvat si k této práci někoho, kdo jí rozumí.
Tak či tak, jakmile je obrazová složka inzerce hotová, je čas naostřit symbolické pero a dát se do sepisování textu inzerátu.
Nemusíte dlouze básnit. Nebo můžete, ale pro začátek uveďte především ty nejdůležitější informace. Těmi jsou u bytu:
- Dispozice
- Užitná plocha
- Výbava, jako je balkón, sklepní prostor, parkovací místo, atp.
- Typ domu, v němž se váš byt nachází (panelový, činžovní…)
- Orientace bytu na světovou stranu
- Energetický štítek
- To, zda je byt nový, starý, po rekonstrukci a kdy případně tato rekonstrukce proběhla
- A na závěr přibližte ostravskou lokalitu, v níž se nachází, zdejší občanskou vybavenost, dostupnost MHD a další informace o blízkém okolí bytu.
Hotovo? Tak nyní již jen inzerát umístit
V ČR jsou stovky realitních serverů, z nichž některé dokonce nabízí i inzerci zdarma – málokterý takový ale bývá seriózní. Cena inzerce se liší portál od portálu. Na těch největších čekejte desítky korun za den za zveřejnění i eventuální příplatky za přednostní zobrazení. Jestli k vám ale tyto poplatky přivedou solidního kupce, stojí za to!
Prodávali jste někdy byt či jinou nemovitost? Vaše zkušeností nás zajímají. Chcete-li, v sekci komentářů se o ně můžete s námi i ostatními čtenáři podělit!